Operatie #stukgemaaid

Tijd voor een nieuw soort actie, eentje met impact!

We zijn met elkaar nu al best een tijdje bezig met het opruimen van zwerfafval in Lelystad, en met succes. We zien ook een duidelijke afname van plastic flesjes en blikjes, en dat komt natuurlijk vooral door de invoering van statiegeld. Opruimen blijft nodig, ook al voelt het soms als dweilen met de kraan open. We willen nu een stapje verder gaan en proberen het probleem bij de bron aan te pakken; de kraan als het ware een stukje dichter te draaien. Daarbij hebben we jullie hulp hard nodig.

Geïnspireerd door het verhaal en de film van “Plastic Soup Surfer” Merijn Tinga en het activistische werk van “Zwerfinator” Dirk Groot, willen we één specifiek probleem aanpakken en wel het stukmaaien van (berm)afval. Iedereen die regelmatig zwerfafval raapt, weet hoe irritant het is als je b.v. een blikje niet gewoon kunt pakken met je grijper maar moet bukken om alle kleine stukjes tussen het maaisel vandaan te halen. Dit kost veel extra tijd en vaak lukt het niet om alle stukjes te vinden. Maaisel dat niet blijft liggen, wordt vaak gecomposteerd of gebruikt als bodembedekking voor dieren. Je moet er toch niet aan denken dat zij stukjes metaal of plastic binnenkrijgen!

De gemeente kan hier iets aan doen door beter met de aannemers af te spreken dat er eerst afval wordt geraapt voordat er wordt gemaaid. Om de gemeente te helpen moeten we laten zien hoe groot het probleem is. En dat gaan we doen door de komende tijd foto’s te maken van stukgemaaid afval. Dus loop je binnenkort ergens in de stad een rondje en tref je stukgemaaid afval aan, maak dan simpelweg een foto met de camera van je telefoon en stuur die naar ons op via e-mailadres stukgemaaid@gmail.com. We gaan alle foto’s verzamelen en daarvan straks een rapport maken dat we zullen overhandigen aan de gemeente.

Een paar tips:

• zorg ervoor dat je locatietags aan hebt staan, zodat de locatie gekoppeld wordt aan de foto
  • let erop dat de foto scherp is en het afval mooi centraal en beeldvullend op de foto staat
  • fotografeer niet elk stukje apart, maar leg de stukjes v/e voorwerp zoveel mogelijk bij elkaar
  • wil je meerdere foto’s in één keer sturen, gebruik dan de gratis app van WeTransfer
  • je hoeft geen internet/data op je telefoon te hebben; gewoon thuis je eigen wifi gebruiken